Blog en nieuws

Meta-omschrijving mag 320 karakters lang zijn

De omschrijving die Google toont bij de zoekresultaten mag voortaan zo’n 320 karakters lang zijn. Dit heeft ingrijpende consequenties voor je meta-omschrijvingen. Een kleine ingreep met wellicht verstrekkende gevolgen. De omschrijving bij de zoekresultaten baseert Google meestal op de meta-omschrijving, een korte omschrijving die je zelf per pagina opgeeft. Vul je niets in, dan bepaalt Google zelf wat hij laat zien. Meestal pakt hij de eerste zinnen van de pagina.

Meta-omschrijving Google bijna 2 keer zo lang

Aangezien het doorklikpercentage bij de zoekresultaten een rankingfactor is kun je de meta-omschrijving het beste altijd invullen. Je hebt grip op wat mensen te zien krijgen en kunt ze verleiden te klikken op jouw zoekresultaat. De omschrijving bij de zoekresultaten was altijd zo’n 156 karakters lang en daarna brak Google hem af. Je zag dan puntjes. Omdat de zoekmachine gebruikers meer keuze wil bieden is de snippet-lengte sinds kort verlengd. Je hebt nu voor de mobiele weergave 220 en voor de desktopweergave 320 karakters tot je beschikking. Bijna het dubbele dus.

Ideale lengte meta-omschrijving voor 2018

Google heeft het aantal karakters voor de titel en omschrijving onlangs aangepast.

Meta-titel desktop: 70 karakters
Meta-omschrijving desktop: 320 karakters
Meta-titel mobiel: 180 karakters
Meta-omschrijving mobiel: 210 karakters

En als je het in een keer voor beiden goed wilt doen:

Meta-titel: 70 karakters
Meta-omschrijving: 210 karakters

Wat betekent de nieuwe lengte van de meta-description in Google?

Het tonen van een langere omschrijving lijkt een kleine ingreep van Google. Toch kunnen de gevolgen groot zijn.

Google plaatst webpagina’s die in hun omschrijving antwoord geven op een zoekvraag waarschijnlijk hoger bij de zoekresultaten. In dat geval is de kans klein dat iemand doorklikt naar de website. Daarnaast heb je dus ook meer ruimte om je webpagina te ‘promoten’. Hoe de langere omschrijving bij de zoekresultaten in Google precies uitpakt in Nederland en België zal de toekomst uitwijzen. Nu al zijn er enkele zaken waar je je voordeel mee kunt doen.

Probeer in de meta-omschrijving zo goed mogelijk antwoord te geven op de zoekvraag van een Google-gebruiker. Daar heb je nu meer ruimte voor en de kans bestaat dat Google dit beloont met een hogere positie. Optimaliseer de meta-omschrijving van de pagina’s die het nu al goed doen in Google. Zeker voor een webshop kan dit interessant zijn met het oog op de feestdagen. Concurrenten doen dit ongetwijfeld (nog) niet en je valt extra op bij de zoekresultaten. Houd vanaf nu rekening met de langere omschrijvingen in Google en voeg altijd een meta-omschrijving toe aan je pagina’s