Wil jij meer weten over webdesign? Bekijk dan deze kennisbank waarin ik antwoord geef op veel gestelde vragen

Orderafhandeling Magento

Vaak is er onduidelijkheid over de werking van een orderafhandeling binnen Magento.

Magento kent vijf orderstatussen:
– In afwachting (pending)
– Verwerken (processing)
– Voltooid (complete)
– Geannuleerd (canceled)
– Gesloten (closed)

In afwachting (pending)
Wanneer een bezoeker op je webwinkel een bestelling plaatst zal Magento eerst de bestelling registreren in haar systeem. Nadat dit is gedaan zal je worden doorverwezen naar de payment service provider (PSP). Dit proces duurt slecht enkele milliseconden. De bestelling wordt binnen Magento aangemaakt met de status “in afwachting”. Dit houdt in dat de bestelling alleen is aangemaakt en nog niet is bevestig dat deze is betaald.

Verwerken (processing)
Magento kan deze status alleen toekennen als er aan factuur is aangemaakt. Afhankelijk van de PSP en betaalmethode worden facturen aangemaakt. Uiteraard heb je daarnaast ook de optie om een factuur handmatig aan te maken.

Voorbeeld 1
De bezoeker bestelt een product op je webshop en kiest voor de betaalmethode: iDeal. De bezoeker zal nadat hij de bestelling heeft geplaatst doorverwezen worden naar de PSP. De PSP handelt de transactie af en stuurt een signaal terug naar Magento. Wanneer een bestelling succesvol aan de kant van de PSP is afgehandeld zal deze het signaal terug sturen naar Magento, zodat er automatisch een factuur kan worden aangemaakt. Dit wordt binnen Magento vervolgens weergeven als de status “verwerken”.

Voorbeeld 2
De bezoeker bestelt een product op je webwinkel en kiest voor de betaalmethode: op factuur. De bezoeker krijgt direct de succespagina van Magento te zien. Als beheerder zie je deze in het beheergedeelte van je shop staan als “in afwachting”. Door op de knop “factuur” te klikken kan je de factuur handmatig naar de klant toe sturen. Zodra je dit hebt gedaan, komt de order op de status “verwerken” te staan.

Voltooid (complete)
De bestelling krijgt de status “voltooid”, wanneer de bestelling een factuur en een zending heeft. Voor Magento is de bestelling namelijk voltooid, wanneer het product/pakket verstuurd is naar de bezoeker. Een bestelling kan in Magento verzonden worden door via het beheergedeelte naar de order te gaan en op de knop “verzenden” te klikken.

Geannuleerd (canceled)
Wanneer je een bestelling met de status “in afwachting” annuleert, zal deze veranderen in de status “geannuleerd”.

Gesloten (closed)
Indien je een bestelling met de status “verwerken” of “voltooid” wilt annuleren, zal je hiervoor een “kredietnota” moeten aanmaken. Het annuleren van een order of het aanmaken van een “kredietnota” kan via de overeenkomstige knoppen die u in het beheergedeelte bovenaan ziet staan bij het bekijken van een order. De bestelling zal hierdoor de status “gesloten” krijgen.