Blog en nieuws

Website onderhoud in “Jip en Janneke taal”

Ik merk regelmatig dat het niet geheel duidelijk is wat er verstaan wordt onder bepaalde technische termen en waar het voor nodig is. Het verschil tussen upgrades en updates, wie er verantwoordelijk is voor een goed functionerende website, wat je wel of niet mag verwachten van je webdesigner, etc. Om dit helder te maken, vertel ik de relatie tussen websites en auto’s.

Webhosting is net als het parkeren van een auto in een parkeergarage

Om een website te kunnen tonen op Internet is een webserver nodig. Dit is een computer die iedereen kan bezoeken via een internet browser en verdeeld is in mapjes. In die mapjes staan websites. Je huurt dus als het ware een stukje van het internet. Om een website in zo’n mapje te kunnen bekijken, is een domeinnaam nodig.

Deze servers waarop websites staan, worden zwaar beveiligd en elke minuut van de dag gecheckt en onderhouden. Dit is een continu proces. Je betaalt daar jaarlijks een bedrag voor (inclusief webruimte, domeinnaam en e-mailverkeer). Je kunt zo’n webserver vergelijken met een parkeergarage in de stad. Je mag er van uitgaan dat je auto er veilig staat geparkeerd en wordt bewaakt door medewerkers, beveiligingscamera’s en dat er bij het uitrijden een controle plaatsvindt. Daarnaast wordt de parkeergarage netjes schoon gehouden en kapotte verlichting wordt gerepareerd.

Iedereen weet wat er gebeurt als je een auto niet onderhoudt

Een website is vaak gemaakt met een CMS software (Content Management Systeem). Je kunt hierdoor online je webpagina’s aanpassen en teksten en afbeeldingen toevoegen. Deze software dient goed onderhouden te worden, omdat hackers continue op zoek zijn naar zwakheden. (Het maakt daarbij niet uit of het een grote of kleine website is.) Laat je het niet doen dan is het een kwestie van wachten totdat je website wordt gehackt vanwege die zwakheden. Daarnaast verandert continue de techniek die online wordt gebruikt en kan het voorkomen dat ‘ineens’ zaken niet meer werken. Onderhoud is dus van groot belang.

Het is te vergelijken met je auto die regelmatig onderhouden moet worden om pech onderweg te voorkomen. Wanneer je geen onderhoud laat plegen dan kan een filter verstopt raken waardoor de auto ‘ineens’ niet mee start. Of je kunt van de weg raken wanneer het gaat vriezen en de autobanden te weinig profiel hebben voor dit type weer. Je hebt geen controle over het weer, maar je kunt jezelf er wel op aanpassen en vooraf maatregelen nemen.

Wie is er verantwoordelijk voor pech met je auto en wie voor je website?

We gaan weer even terug naar de parkeergarage. Wanneer je na een dagje winkelen de parkeergarage inloopt en je auto niet meer wil starten dan kan de eigenaar van de parkeergarage daar weinig aan doen. Hij zorgt er voor dat je auto veilig geparkeerd staat, maar hij heeft je auto ondertussen geen onderhoudsbeurt gegeven.

Met een CMS werkt dat ook zo. De website staat op een veilige plek, maar het CMS moet daarnaast nog wel onderhouden worden. Regelmatig wordt door een klant verwacht dat in de prijs van webhosting ook onderhoud aan het CMS is opgenomen. Webhosting en websiteonderhoud zijn echt twee verschillende dingen!

Voorkomen is beter dan repareren

Net als een betrouwbare auto is een veilige en werkende website geen product, maar een continue proces. Regelmatig de olie checken, bandenspanning controleren, filters vervangen en elke paar jaar de distributieriem vervangen. Je garage zal dit niet kosteloos doen, maar een oververhitte motor vervangen of een botsing veroorzaken door gladde banden is ook geen pretje.

Ga dus preventief te werk en denk aan je veiligheid. Op de autoweg én de digitale snelweg!