‘Welkom bij’ niet gebruiken in je website

Als je het woord ‘welkom’ intypt in Google krijg je meer de 82 miljoen zoekresultaten (2022). Dit komt doordat erg veel bedrijven en particulieren “Welkom op mijn website” of “Welkom bij [bedrijfsnaam]” op de voorpagina van hun website zetten. Het schrijven van “Welkom op mijn website” of “Welkom bij [bedrijfsnaam]” heeft een negatief effect voor jouw zoekresultaten.

Het is eigenlijk een totaal overbodige mededeling. Het welkom heten op een website of webshop heeft geen nut. Het voegt namelijk geen extra waarde toe. Een bezoeker op jouw website voelt zich niet meer welkom dan anders. Naast het feit dat het niets toevoegt aan een pagina kan het gebruik van “welkom” ook nog eens slecht zijn voor jouw website.

Slechter vindbaar

Met de H1 titel en metatag Titel van jouw homepage zeg je in het kort waar jouw website over gaat en waar je op gevonden wilt worden. In de titel moet je het belangrijkste zoekwoord vermelden waarop je gevonden wilt worden. Stel, je hebt een fietsenwinkel in Tilburg, dan is het slim om op jouw pagina “Fietsenwinkel Tilburg” te noemen. Als je de pagina de titel “Welkom bij Fietsenwinkel Flipsen” noemt, geef je aan dat je gevonden wilt worden op “Welkom bij”, en dat zal niet de bedoeling zijn. Het gebruik van welkom heeft dus alleen maar een negatief effect op de vindbaarheid voor jouw website.

Waarom nooit het woord welkom gebruiken?

  • Het voegt niets toe
  • Natuurlijk ben ik welkom
  • Ik ben er al, dus hoef niet meer welkom geheten te worden
  • Het neemt zichtbare en dus dure schermruimte in beslag

Naast het slechter vindbaar maken van jouw website, val je de bezoeker lastig met inhoudsloze tekst waar ze niet voor komen. Ze bezoeken jouw website, omdat ze meer te weten willen komen over jouw product of diensten. Je moet ervoor zorgen dat bezoekers op jouw website meteen de informatie krijgen waarnaar ze zoeken. Daarom is het belangrijk om in de titel te zetten waar jouw website over gaat of waar jouw bedrijf voor staat. Ten slotte neem je door “Welkom bij” te gebruiken kostbare en dure schermruimte in beslag die je veel beter voor andere teksten kunt gebruiken.

Kortom, heb je staan: Welkom op de homepage van ……, haal het dan direct weg!

Mocht je vragen hebben of een andere mening hierover? ik hoor het graag van je.