Maak jouw website persoonlijk

Persoonlijk contact is belangrijk als het gaat om het doen van aankopen. Dit geldt in winkels offline, maar online is het nog veel meer van belang. Het vertrouwen dat opgewekt wordt door een website of webshop speelt een grote rol in het beslissen of een klant gaat kopen of niet. Daarnaast is de gunfactor een belangrijke factor. Wanneer een klant het de webshop gunt, is hij eerder geneigd om een aankoop te doen.

Oké, vertrouwen en de gunfactor zijn dus belangrijke beslissingselementen bij online aankopen, maar hoe bereik je die twee? Een veelgebruikte manier is het gebruiken van een persoonlijke assistent wanneer je vragen hebt. Denk maar eens aan Coolblue, waar de vrolijke Yamuda vragen met plezier beantwoordt. Of aan Billie van Bol.com die voor je klaar staat. Veel webshops gebruiken ook echte personen in plaats van animatiefiguurtjes. Als je als klant de klantenservice probeert te bereiken, zie je een foto van een aantrekkelijke medewerker, die het vertrouwen en de gunfactor moet opwekken.

Schrijf een biografie op jouw website

Een foto draagt dus absoluut bij aan het vertrouwen dat de klanten hebben in jouw webshop. Ze weten immers bij wie ze moeten zijn als ze een vraag hebben. Om dit gevoel nog verder te versterken is het belangrijk om een korte biografie over uzelf te schrijven. Mensen willen graag van je weten wie je bent, wat je doet en waar je ze bij kunt helpen. Zorg ervoor dat uit jouw biografie blijkt dat je open staat voor vragen, maar natuurlijk ook dat je deskundig bent. Zeker omdat er online niet altijd de gelegenheid is om een product te testen, is het belangrijk dat klanten elke vraag direct kunnen stellen. Goede service staat voorop bij online handel en met een stukje over jezelf bied je al een groot deel van die service.

Pas jouw foto aan per branche

Net als offline is online elke branche een vak apart. Een sportwinkel verschilt van een muziekwinkel en een boekenwinkel is weer anders dan een fietswinkel. Het is belangrijk dat je jouw persoonlijke foto en biografie afstemt op het onderwerp van jouw webshop en de doelgroep. Gebruik een sportieve foto als jouw webshop over sport gaat en kies een vlotte toon voor de biografie. De doelgroep zal immers veelal jong zijn. Bij een boekenwinkel is een wat zakelijkere foto een betere keus en kun je beter een wat professionelere toon aanhouden. Alles hangt natuurlijk wel af van het imago dat je wilt uitstralen.