CTR op woensdagen het hoogst in Nederland

Mocht je als webwinkel klanten trekken met online banners, dan doe je er wellicht goed aan om de aanwezigheid van die banners vooral op woensdag te maximaliseren. Dan is de click-through-ratio (CTR) namelijk het hoogst. Al vinden op donderdagen dan weer het meeste aantal verkopen plaats.

Dit blijkt uit onderzoek van RTB House, gebaseerd op campagnes voor klanten in 40 verschillende landen. Wereldwijd laten de dinsdagen en de woensdagen de hoogste conversies zien. En daarmee heeft er doordeweeks een duidelijke verschuiving plaatsgevonden. In 2014 bleek namelijk uit onderzoek van hetzelfde bedrijf dat er weliswaar meer op advertenties wordt geklikt in de weekenden, maar dat het qua aankopen vooral scoren is op de maandag en dinsdag.

Wat is CTR? De CTR is een percentage dat het aantal kliks weergeeft op jouw advertentie(s) gedeeld door het aantal vertoningen. Een CTR van 0.1% geeft aan dat van de 1.000 bezoekers die jouw campagne hebben gezien, één bezoeker op de advertentie geklikt heeft.

23% conversies tussen 20:00 en 22:00

Nu zijn het dus de dinsdag en de woensdag. Die laatste dag is ook de dag waarop webwinkeliers in Nederland zich zouden moeten focussen. Dan is de click-through-ratio namelijk het hoogst. Het aantal verkopen is echter een dag later, op donderdag, het hoogst. En bijna een kwart van alle conversies vindt plaats tussen acht en tien uur ’s avonds. Ook iets om mogelijk rekening mee te houden.

Lage conversie op zaterdag

Wereldwijd zijn de cijfers wat anders. Daaruit komt namelijk naar voren dat het aantal kliks en conversies van display advertising vooral op dinsdagen hoog zijn. In vergelijking met een zaterdag, zijn er op deze dagen 37 procent meer kliks op banners en 43 procent meer conversies. De zaterdag is dan ook geen goede dag voor ecommerce, zo blijkt. De conversies naar sales dalen dan namelijk tot slechts 11 procent van het gemiddelde conversiepercentage gezien over de hele week.

Al speelt tegenwoordige belangrijke rol

Het wordt steeds belangrijker webwinkeliers meer weten over hun doelgroep. Immers, hoe sneller ze kunnen reageren op kooptrends hoe beter zij gepersonaliseerde boodschappen tijdens piekmomenten kunnen tonen. “Dit is dus waar kunstmatige intelligentie een belangrijke rol in speelt. Met verzamelde data, kan AI alles 24/7 analyseren en vervolgens op iedere kleine verandering zich aanpassen.” Zo kunnen advertentie-activiteiten binnen enkele minuten aangepast worden op individuele bezoekers.

Bron: Ecommercenews