Google en de title tag

De title tag is de titel van een webpagina. Deze vertelt waarover de pagina hoofdzakelijk gaat en wordt ook weergegeven in de organische zoekresultaten. Deze vind je terug in de broncode van jouw website of webshop en ziet er zo uit:

De title tag is een belangrijk onderdeel van SEO! Waar moet je op letten?

  • Zorg ervoor dat iedere pagina een unieke pagina titel heeft
  • Maak hier gebruik van belangrijke zoekwoorden
  • Schrijf de titel voor de bezoekers en niet voor de zoekmachines
  • Beperkt het aantal tekens tot max 65 (inclusief spaties), meer mag, maar dan loop je de kans dat deze in de zoekresultaten wordt afgekapt.

Negeert Google jouw title tags?

Verschillende webmasters hebben gemeld dat Google hun title tags negeert. De discussie begon op het WebmastersWorld forum waar verschillende webmaster hun beklag deden. Google zou andere titels weergeven in de zoekresultaten dan wat er was opgegeven in de title-tag.

Dat Google zoekresultaten aanpast als deze in hun ogen dan relevanter worden is al langer bekend. Dit komt regelmatig voor met de meta description maar dit zal nu ook vaker met de title tag gaan gebeuren. Matt Cutts zegt hier ook op: We (Google) reserve the right to try to figure out what’s a better title.”

Als Google dus denkt een betere titel te kunnen weergeven zullen zij dit ook doen. Het is heel goed te begrijpen dat webmaster niet blij zijn als Google een andere titel neemt, want ook dit speelt een grote rol in het doorklikpercentage! Maar aan de andere kant, Google is de grootste zoekmachine en hun strijd tegen verschillende SPAM technieken is begrijpbaar.

Een aantal redenen voor het niet weergeven van een title tag:

  • Deze is veel te lang of veel te kort
  • Wordt verschillende keren herhaald op andere pagina’s
  • Bestaat uit een opsomming van zoekwoorden.

Besluit

Dat Google steeds strenger wordt is een natuurlijke evolutie waarin webmasters alleen maar in mee kunnen gaan. Belangrijk hier is om dit op de voet te volgen! Controleer dus of jouw title tags nog steeds worden meegenomen in de zoekresultaten en voer ook regelmatig een test uit of je deze misschien kunt gaan optimaliseren om het doorklikpercentage verder te verhogen.