Blog en nieuws

Kan de klant met PayPal en Mistercash betalen?

Een belangrijke reden waarom klanten de webshop verlaten is dat hun favoriete betaalmethode niet aanwezig is. Éen betaalmethode bieden is daarom ook niet meer voldoende. Het is nog steeds van belang om de drempel in het checkout proces zo laag mogelijk te leggen en dit kan onder andere gedaan worden door meerdere betaalmethodes aan te bieden. iDEAL is nog steeds een van de populairste betaalmethoden, daarnaast zijn ook PayPal, creditcard en sinds kort Afterpay erg populair. Voornamelijk Afterpay is de laatste tijd sterk aan het groeien. Verwacht wordt dan ook dat deze methode in 2017 nog meer aan populariteit gaat winnen.

iDEAL

iDEAL is de bekendste en populairste online betaalmethode in Nederland. Iedere bank in Nederland biedt iDEAL aan. Hierdoor rekent uw klant af in de vertrouwde omgeving van zijn of haar eigen bank. Het voordeel voor u als webwinkelier is dat de transactiekosten relatief laag zijn, dat een betaling via iDEAL onherroepelijk is en dat het geld snel op uw rekening staat. Als ondernemer sluit u voor het gebruik van iDEAL in uw webshop een contract af met een bank of met een Payment Service Provider (PSP). Bij een PSP heeft u naast iDEAL ook de beschikking over andere betaalmethoden en hoeft u maar één keer een contract af te sluiten. Pay.nl

Meer betaalmethodes

De cijfers spreken voor zich: iDEAL mag zeker niet ontbreken als betaaloplossing in uw webshop. Toch is het goed om naast iDEAL ook andere betaaloplossingen aan te bieden. Met slechts één betaalmethode bent u kwetsbaar als webwinkelier. Beschikt u alleen over iDEAL als betaaloplossing en iDEAL is tijdelijk buiten gebruik, dan loopt u het risico omzet mis te lopen. Met het aanbieden van meerdere betaalmogelijkheden aan uw klanten bent u niet alleen minder kwetsbaar, u bent ook klantvriendelijker. Het voorkomt dat klanten alsnog afhaken in het betaalproces, omdat ze tot de 44% procent behoren die liever anders wil betalen.

PayPal als online portemonnee

Wilt u of kunt u nog geen creditcardbetalingen aanbieden in uw webshop, dan is PayPal een goed alternatief. U kunt PayPal het beste vergelijken met een online portemonnee. Vanaf een bankrekening of creditcard stort uw klant geld in een PayPal-account, met het geld in dat account worden de online aankopen afgerekend. PayPal staat wereldwijd bekend als een makkelijke en veilige manier om online te betalen, uw klanten hoeven namelijk geen creditcardgegevens online achter te laten of in te loggen in hun eigen bankomgeving. Daarnaast geniet de consument aankoopbescherming na betaling met PayPal.

Voor een PayPal-account hoeft de klant zich maar één keer te registreren, daarna is het invoeren van een e-mailadres en wachtwoord voldoende om online af te rekenen. Het geld dat u van uw klant ontvangt, wordt gestort in uw zakelijke PayPal-account. De koper betaalt niets voor het gebruik van PayPal. Als webwinkelier betaalt u voor het ontvangen van PayPal-aankopen een klein bedrag per transactie. En een bedrag dat varieert van 1,5% tot 3,4% procent van de aankoopsom. De bedragen zijn afhankelijk van het contract dat u als ondernemer afsluit. Ook voor PayPal geldt dat u dit volledig in eigen beheer kunt regelen. Kiest u voor een Payment Service Provider (PSP) dan regelt deze ook de afhandeling van betalingen via PayPal voor u. De kosten variëren per PSP.

Bancontact voor omzet uit België

Heeft u een webshop in Nederland dan is het niet ondenkbaar dat klanten uit België op uw website terechtkomen. Belgen betalen vaak met een creditcard, maar Bancontact is in België de meest gebruikte online betaalmogelijkheid. Om geen omzet mis te lopen, kan het de moeite lonen om ook Bancontact aan uw betaalmix toe te voegen. Veel Payment Service Providers (PSP) bieden Bancontact aan als één van de betaalmogelijkheden in hun internetkassa.

De ouderwetse acceptgiro, machtiging of overschrijving

Afhankelijk van uw markt en klant, kan het toevoegen van overschrijving of de oude vertrouwde acceptgiro als betaalmogelijkheid in uw webshop het overwegen waard zijn. Vooral oudere consumenten vinden het prettig om zelf te bepalen wanneer ze betalen of laten liever geen betaalgegevens achter. Het bieden van deze achteraf-betaalmethoden kan klanten misschien over de streep trekken bij u te kopen. De risico’s van acceptgiro’s en overschrijvingen zijn waarschijnlijk bekend. Bij overschrijvingen kunnen klanten het verkeerde bankrekeningnummer invullen. Als ondernemer bestaat de kans dat u lang op uw geld moet wachten, of in het ergste geval helemaal geen geld ontvangt. Om dit te ondervangen is ook de machtiging nog steeds een veel gebruikte betaalmethode.

Achteraf betalen in uw webshop

U wilt in uw webshop wel achteraf betalen aanbieden, maar liever geen risico lopen? Partijen als AfterPay en Klarna bieden dienstverlening waarbij uw klant achteraf betaalt en u als ondernemer verzekerd bent van inkomsten. Deze achteraf-betaaldiensten doen vooraf een kredietonderzoek bij de klant die in uw webshop pas later wenst af te rekenen. De achteraf-betaalmethode wordt door de aanbieder alleen aangeboden aan klanten die als kredietwaardig te boek staan. Ook voor deze optie geldt dat u als ondernemer rechtstreeks met de aanbieders van achteraf-betaalmogelijkheden zaken kunt doen. Er zijn ook PSP’s (Pay.nl) die achteraf betalen als één van de betaalopties aanbieden in hun online kassa.

Achteraf betalen is bij veel online kopers een geliefde betaalmethode. Veel consumenten willen eerst zien wat ze kopen, voor ze ervoor betalen. Als er producten retour gaan, hoeven ze alleen af te rekenen voor de producten die ze willen houden. De betaaldienst AfterPay is een snelle groeier in de online betaalmarkt. In het eerste half jaar van 2015 werden in Nederland al 1,4 miljoen online aankopen met AfterPay betaald. Bij AfterPay moeten klanten binnen 14 dagen na levering hun factuur voldoen. Als de door u geleverde producten naar wens zijn, krijgt uw klant een mail met de rekening, te vergelijken met een digitale acceptgiro. Het geld overmaken kan vervolgens met een iDEAL-knop in de rekening of door het geld via internetbankieren over te maken.

Kiezen wat past bij uw klant en uw markt

Bij het kiezen van betaalmethoden is het vooral verstandig te kijken naar de markt waarin u met uw webshop actief bent. Richt u zich met uw zaken vooral op de Nederlandse markt of op de internationale markt? Bedient u klanten die vertrouwd zijn met online betalen of is uw klant iets terughoudender? Als u net begint met uw webshop kunt u zelf eenvoudig testen welke betaalmogelijkheden het beste voor u en uw klanten werken. Payment Service Providers (PSP’s) bieden in één contract meerdere betaalmogelijkheden aan.

Aanrader: Pay.nl