Je legt je focus op ‘vind-ik-leuks’?
Je gaat adverteren op Facebook maar waar begin je dan? Het is logisch dat het eerste wat je bedenkt is om meer likes op je Facebookpagina te verzamelen, niet? De likes op je Facebookpagina zijn inderdaad de basis van Facebook. Je kunt berichten plaatsen op je Facebookpagina en vervolgens krijgen jouw ‘likes’ deze berichten te zien.
2018
De laatste tijd neemt het organische – ofwel gratis- bereik echter enorm af. Dit heeft te maken met o.a. de relevantie van het bericht, de interactie op een bericht, het algoritme van Facebook, maar ook met de vele berichten die je plaatst. Door deze afname in bereik worden jouw likes steeds minder waard. Sterker nog, het gemiddelde bereik op dit moment ligt op 3% van jouw Facebook likes.
Stel je voor; je hebt 1.000 likes op jouw Facebookpagina en je plaatst een bericht, dan bereik je dus maar 30 mensen. Niet echt de moeite waard, toch?
Facebookgroep
Ik raad je aan Facebook echt als medium in te zetten om conversies te behalen, zoals inschrijvingen op je mailinglijst of directe verkopen in plaats van het focussen op likes. Wil je wel meer succes boeken met je organische marketingstrategie op Facebook? Overweeg dan het starten van een Facebookgroep voor jouw doelgroep, omdat het bereik hier nog een stuk hoger ligt.