Nieuwe regels Google Shopping

Het beleid van Google Shopping is bijgewerkt om de winkelervaring van consumenten te optimaliseren. Er zijn enkele kenmerken toegevoegd en gewijzigd. Houd er rekening mee dat je als gevolg van deze updates wijzigingen moet aanbrengen in jouw huidige productgegevens. Deze wijzigingen moeten vóór 15 september 2015 zijn doorgevoerd, anders bestaat de kans dat jouw producten worden afgekeurd voor Google Shopping.

Hieronder worden de meest belangrijke wijzigingen met betrekking tot de nieuwe feedspecificatie omschreven. Lees deze informatie aandachtig door om zo te voorkomen dat jouw producten worden afgekeurd in Google Shopping.

Nieuwe kenmerken voor Google Shopping

  • Voor Australië, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zwitserland moet je de kenmerken ‘gtin’ [gtin] en ‘merk’ [brand] toevoegen voor alle producten die als ‘nieuw’ [new] worden verkocht van een aangewezen merk. De lijst met aangewezen merken wordt in de loop der tijd langer. Voor producten die niet aan deze criteria voldoen, blijven de vereisten hetzelfde.
    • Het ID voor elk artikel moet uniek zijn binnen jouw account en mag niet opnieuw worden gebruikt tussen feeds in dezelfde taal voor hetzelfde land. Als je meerdere feeds voor één land hebt, moeten de ID’s van artikelen in verschillende feeds nog steeds uniek zijn. Als jouw SKU’s uniek zijn binnen jouw voorraad en voldoen aan de hieronder vermelde vereisten, raden we je aan jouw SKU’s te gebruiken voor dit kenmerk. Witruimten aan het einde van een reeks en besturingstekens zijn bijvoorbeeld niet meer toegestaan. Je moet geldige en unieke tekenreeksen toevoegen, ongeldige ID’s worden afgekeurd.
  • De volgende productinformatie wordt geadviseerd op te geven voor alle unieke artikelen, mits deze informatie bestaat, relevant is en in de geaccepteerde waarden past voor de gedetailleerde productkenmerken: ‘kleur’ [color], ‘grootte’ [size], ‘patroon’ [pattern], ‘materiaal’ [material], ‘leeftijdsgroep’ [age group], ‘geslacht’ [gender], ‘maattype’ [size type] en ‘matensysteem’ [size system]. Voor Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de VS zijn de volgende kenmerken vereist: ‘kleur’ [color], ‘leeftijdsgroep’ [age group] en ‘geslacht’ [gender] voor de categorie ‘Kleding en accessoires’ en ‘grootte’ [size] voor de categorieën ‘Kleding en accessoires > Kleding’ en ‘Kleding en accessoires > Schoenen’.
  • Voor Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de VS is artikelgroepering vereist voor alle artikelen met varianten met de gedetailleerde productkenmerken: ‘kleur’ [color], ‘grootte’ [size], ‘patroon’ [pattern], ‘materiaal’ [material], ‘leeftijdsgroep’ [age group], ‘geslacht’ [gender], ‘maattype’ [size type] en ‘matensysteem’ [size system]. Artikelgroepering is aanbevolen voor alle andere landen. Gebruik het kenmerk ‘groeps-ID’ [item group id] en geef een gemeenschappelijke waarde voor de hele groep op. Elke afzonderlijke groep artikelen moet een unieke waarde voor het kenmerk ‘groeps-ID’ [item group id] hebben.
  • Je moet de precieze verzendkosten voor de VS, het VK, Duitsland, Australië, Frankrijk, Zwitserland, Tsjechië, Nederland, Italië, Spanje en Japan invoeren. Als het niet mogelijk is om de verzendkosten nauwkeurig te bepalen, moet u de verzendkosten ruim inschatten wanneer je deze invoert.

Net als vorig jaar is een aantal van deze wijzigingen niet onmiddellijk zichtbaar voor gebruikers van Google Shopping, omdat Google haar verkopers voldoende tijd wil geven om zich voor te bereiden op de nieuwe richtlijnen. Google raad je aan de functie voor testdatafeeds of de foutopsporing voor feeds te gebruiken om er zeker van te zijn dat jouw bijgewerkte feeds correct kunnen worden verwerkt.

Google Shopping feedspecificatie

Je kunt de bijgewerkte productgegevens meteen indienen. Let erop dat jouw gegevens correct zijn ingedeeld, anders word je artikel afgekeurd tijdens het verwerken van de feed. Google begint op 15 september 2015 met het handhaven van de nieuwe en bijgewerkte kenmerken, met uitzondering van de uitgebreide verzendingsvereisten.

Er is meer tijd ingepland voor de implementatie van deze wijziging, omdat het berekenen van nauwkeurige verzendkosten erg complex kan zijn. Vanaf 1 februari 2016 worden de nieuwe verzendingsvereisten gehandhaafd.

Het is goed om nu al in kaart te brengen wat al deze veranderingen voor jouw webshop zullen betekenen. Ik kan je assisteren bij dit proces om zo de meest optimale strategie te voeren.

Wil je meer informatie over Google Shopping?

Klik op de onderstaande knop en ik geef vaak al binnen 4 uur een reactie.

Stuur vrijblijvend een e-mail