Reviews van klanten

Reviews zijn onmisbaar voor jouw webshop. Meer dan 80% van jouw klanten laat zich leiden door beoordelingen van anderen. Reviews zijn namelijk onafhankelijke beoordelingen van gelijkgestemden. Veel betrouwbaarder dan je advertenties, volgens de consument.

Reviews, de perfecte marketingtool

Klantreviews zijn de perfecte marketingtool, mits ze positief zijn. Wanneer klanten jouw webshop beoordelen op externe sites, verdwijnen deze reviews niet zo snel. Positieve beoordelingen zorgen dan voor geloofwaardigheid en vertrouwen. Wel is het belangrijk dat het aantal reviews hoog is en dat ze actueel zijn. Waarom?
Een reviewscore van een 8 voor jouw service is natuurlijk mooi, maar zegt weinig wanneer er slechts 4 beoordelingen zijn uitgebracht.

Een score van een 8 op basis van 200 reviews is dan veel geloofwaardiger. Echter, alleen als ze recent zijn.

Als de laatste review namelijk 6 maanden geleden is geschreven, wat zegt dat dan over de huidige service. En zeker online zijn klanten snel geneigd om te gaan twijfelen aan jouw diensten als het schort aan de actualiteit. Goed bijhouden is dus het advies.

Organisch meer bezoekers (Google)

Positieve beoordelingen kunnen ook overgenomen worden door zoekmachines, waaronder Google. Heb je bijvoorbeeld wel eens de gele sterren bij een webshop gezien? Dat is een koppeling van AdWords. Consumenten laten zich maar wat graag leiden door deze sterren, dus zijn veel positieve reviews een must.

Meer reviews

Hierboven staat meerdere malen genoemd dat veel reviews van groot belang zijn. Maar hoe kom je aan die beoordelingen? De orderbevestiging is een mooi moment om kopers te wijzen op de reviewmogelijkheid. Vraag of ze een review willen achterlaten. Daarnaast moeten de reviews ook goed zichtbaar zijn op jouw webshop, zodat klanten eerder geneigd zijn om zelf ook iets over een product te zeggen. En een beproefde methode is het uitdelen van prijzen aan de zoveelste review. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor prijsvragen.

Negatieve reviews

Veel webshops zien negatieve reviews als een groot probleem. MarcelMedia draait het graag om. Natuurlijk wil niemand negatieve beoordelingen, maar grijp ze juist aan als leermoment. Negatieve reviews leveren waardevolle input voor het verbeteren van jouw website. Daarnaast dragen ze bij aan de betrouwbaarheid van de overige reviews. Alleen maar positieve beoordelingen is ook ongeloofwaardig.

Wees voorzichtig met het verwijderen van negatieve reviews. Als een beoordeling niet voldoet aan jou richtlijnen is het geen probleem, maar ga in alle andere gevallen in gesprek met de klant. Geef een reactie en vraag hoe je de klant kunt helpen met zijn probleem. Zo zien andere klanten dat je klachten serieus neemt en zal de aanvankelijke klager geen klacht plaatsen op een ander platform.

Koppeling met reviewdiensten

Ik kan voor je de koppeling van reviewdiensten zoals van KiyOh met Magento, osCommerce en WordPress verzorgen. Zo kun je probleemloos gebruikmaken van reviewdiensten en kun je diverse plug-ins gewoon op je webshop laten draaien.