Andere title tag in de zoekresultaten

Het kan een keer voorkomen dat je in de zoekresultaten van Google naar jouw eigen website kijkt en dat de paginatitel (title tag) in de zoekresultaten anders is dan de title tag die je hebt ingesteld. Het kan tevens voorkomen dat je de titel pas geleden hebt aangepast en dat Google er nog niets mee gedaan heeft. Bij WordPress en Magento websites krijgt de geïnstalleerde SEO plugin vaak de schuld, maar dit klopt in bijna alle gevallen niet.

Wat is een title tag?

De title tag, ook wel bekend als meta title, is een zeer belangrijk onderdeel van jouw webpagina: de titel. Met een goede title tag kan jouw pagina al snel beter scoren in Google, omdat deze de belangrijkste zoekwoord bevat en in het kort samenvat waar jouw pagina over gaat. Doe je dit goed, dan kan de title tag je veel opleveren.

Waarom is mijn oude titel nog niet vernieuwd?

Wanneer je de title tag voor een pagina hebt aangepast is het een kwestie van tijd voordat Google dit doorheeft en het aanpast in de zoekresultaten. Het kan zijn dat Google het binnen een paar dagen aanpast, maar het kan soms ook een aantal weken duren.

Zelfs als Google jouw website heeft doorzocht nadat je het hebt aangepast is het niet altijd zo dat het direct wordt doorgevoerd. Er gaat tijd overheen en het enige wat je kunt doen is geduldig wachten. Het komt vanzelf wel goed.

Waarom de titel anders kan zijn dan is ingesteld

Google heeft op veel dingen invloed en dat geldt ook voor paginatitels in de zoekresultaten. Google doet allerlei dingen met de titel. Zo komt het regelmatig voor dat de websitenaam achteraan de titel verschijnt, dat de titel wordt ingekort of dat de titel compleet anders is dan je hebt ingesteld.

De reden hiervan is dat Google het simpel gezegd soms beter denkt te weten. De title tag die je kunt invullen is een statisch stukje tekst. Zoekopdrachten verschillen echter wel van elkaar en daarom past Google weleens de titel aan om het beter bij de desbetreffende zoekopdracht te laten passen. Paginatitels met teveel dezelfde woorden, te lange titels of te korte titels worden ook regelmatig aangepast door Google.

Zelfs pagina’s met titels die goed geformuleerd zijn en het artikel goed beschrijven zijn niet veilig. Google past ook deze titels aan als er gedacht wordt dat er een betere titel mogelijk is.

Hoe kunt u uw eigen paginatitels behouden?

Gelukkig blijft over het algemeen het overgrote gedeelte van de titels die u maakt gewoon zoals u het zelf heeft ingevuld. Wanneer dit echter een keer niet het geval is kunt u heel weinig om uw zelf bedachte titel te behouden.

Wanneer Google jouw titel wilt aanpassen kun je dit eigenlijk niet voorkomen. Het enige wat je wel kunt proberen is de huidige titel die je hebt ingesteld aan te passen naar een andere titel. Wellicht dat Google de nieuwe paginatitel wel zal gebruiken in plaats van de titel die Google zelf heeft bedacht.

Hoe ziet een goede paginatitel eruit?

Een goede titel is niet over geoptimaliseerd met heel veel zoekwoorden. De titel moet een goed beschrijvende zin zijn over het artikel. Het hoofd-zoekwoord kun je hier ook prima in verwerken.

Google heeft er tevens een handje van om de websitenaam (is vaak ook uw merknaam) achter de titel te zetten indien dit mogelijk is. Je kunt dus eventueel ook de websitenaam achter de titel zetten indien hier ruimte voor is.

Het is op zich allemaal niet heel moeilijk, je moet gewoon niet overdrijven en normale titels maken. Het blijft echter altijd een optie voor Google om ook deze titels te veranderen in de zoekresultaten.