Tien onmisbare SEO tips

Zoekmachine optimalisatie heeft in het afgelopen jaar enorme veranderingen ondergaan, niet in de laatste plaats door nieuwe regels van Google. Hieronder de belangrijkste SEO-tips voor je op een rij gezet.

1. Optimaliseer jouw pagina voor slechts één trefwoord of onderwerp
Zoveel mogelijk trefwoorden in een webpagina proppen in de hoop nog sneller gevonden te worden is niet meer van deze tijd. Jouw site kan zich echter wel degelijk onderscheiden door de nadruk op één bepaald onderwerp. Trefwoorden moet je zoveel mogelijk zien te verweven in de paginatitel, de header en vanzelfsprekend door de tekst zelf. En maak ze vooral ook geschikt voor mensen, niet (alleen) zoekmachines.

2. Vat trefwoorden niet te letterlijk op
Google besloot in 2014 dat hun advertentiedienst AdWords niet meer zou kijken naar specifieke trefwoorden, maar eerder naar de samenhang. Een term als ‘inbound marketing tactics’ (meervoud) verschilt derhalve niet van ‘inbound marketing tactic’ (enkelvoud). Zelfs de spelling hoeft niet correct te zijn.

3. Houd de URL kort en maak hem beschrijvend
De URL is een van de belangrijkste elementen van een zoekmachine om jouw pagina te indexeren, en dus helpt het als je hem beschrijvend maakt. (Vb: www.marcelmedia.nl/diensten/virtuele-rondleiding-streetview)

4. Optimaliseer paginatitels
Wat anders dan een URL (verwijspagina), maar even belangrijk: de paginatitel. Houd die in elk geval onder de 55 tekens, want Google heeft maar 60 tekens voor de vermelding. Trefwoorden of onderwerpen kunt u voor de paginatitel zetten.

5. Gebruik de juiste tags
Zogenoemde heading tags helpen zoekmachines met de identificatie van jouw site. De belangrijkste zijn de Heading 1 (Koptekst 1), Heading 2 (Koptekst 2) en Heading 3 (Koptekst 3), kortweg H1, H2 en H3. Gebruik niet teveel generieke termen als ‘producten’ en ‘woning’.

6. Optimaliseer de Image Alt Text
Foto’s en illustraties voorzien van een beschrijvende tekst kan de vindbaarheid van de site vergroten, dus maak daar als het even kan gebruik van.

7. Maak gebruik van natuurlijke inkomende links
Google geeft een hogere waardering aan natuurlijke (inbound) links, en het is zaak de kwaliteit daarvan in de gaten te houden (ook al heb je daar niet altijd de controle over).

8. Verhoog de snelheid van de site
De laadsnelheid van jouw site is een factor die tegenwoordig mede je ranking bepaalt. Bezoekers willen niet meer wachten. Test daarom de snelheid met behulp van online tools zoals die in Google (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/). Zorg dat je webserver het (drukke) verkeer aankan. Kijk ook naar het gebruik van ingesloten media, het gebruik van foto’s of plugins en slechte code.

9. HTTP vs. HTTPS
Goede beveiligde sites (via HTTPS) krijgen van Google een streepje voor. Zorg dus dat je een beveiligde site heeft of krijgt.

10. Denk aan mobiel
Steeds meer verkeer komt van mobiele bronnen, dus is een mobielvriendelijke website anno 2015 een must. Let op falende redirects en trage laadtijden. Die zijn bij mobiele sites misschien nog wel belangrijker.