Bepaal jouw USP

Veel ondernemers worstelen met de vraag hoe ze hun doelgroep het beste kunnen bereiken. Door de alsmaar stijgende concurrentie wordt dat ook steeds moeilijker. Daarom is het van belang dat je als onderneming iets unieks te bieden heeft. Het bepalen en communiceren van jouw USP helpt hierbij.

De term USP (Unique Selling Point) is kortgezegd het unieke voordeel van jouw product of dienst. Het is precies datgene wat jouw product zo aantrekkelijk maakt en waarmee jij je onderscheidt van de concurrentie.

In principe kan elk bedrijf de voordelen van de producten of diensten dat het verkoopt noemen. Ondernemers of verkopers hebben het dan vaak over goede service, kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Hele goede eigenschappen natuurlijk maar niet echt uniek. Het gaat er ook niet om dat wat je aanbiedt aan klanten totaal nieuw hoeft te zijn. Het gaat er meer om dat je net even anders bent of dat je meer biedt dan je concurrenten.

Stel je verkoopt schaatsen via internet. Een voordeel is dat klanten niet het huis uit hoeven om schaatsen te kopen. Maar dat is niet uniek. Een USP kan zijn dat deze schaatsen gratis worden geslepen, gratis setje beschermers of dat er geen bezorgkosten worden berekend.

Een USP is wat het product dat je verkoopt anders maakt en dus begerenswaardig. Om jouw klant te overtuigen om jouw product aan te schaffen zul je dus niet de algemene voordelen moeten communiceren maar juist die unieke voordelen.

In de praktijk blijken veel bedrijven het lastig te vinden om de unieke voordelen van hun product te noemen. Dat komt enerzijds omdat ondernemers soms geen idee hebben wat hun product zo bijzonder maakt. Anderzijds komt dat doordat bedrijven niet precies weten wat de concurrentie doet en ze te weinig kennis hebben van de klantbehoeften. Een gemiste kans natuurlijk!

Hieronder geef ik 5 tips:

Tip 1. Neem je eigen product of dienst onder de loep.
Het in kaart brengen van de kenmerken van jouw product of dienst geeft inzicht in wat je voor wie doet. Een mooie oefening hiervoor is om al je producten op te schrijven. Welke prijs vraag je hiervoor, wat zijn de voordelen per product en welke problemen los je hiermee op voor jouw klanten.

Tip 2. Wees op de hoogte van wat jouw concurrenten doen.
Het is erg belangrijk om precies te weten wat jouw concurrenten doen. Concurrenten kunnen heel goed laten zien wat je juist wel moet doen of juist zou moeten laten. Binnen deze marges kun je onderscheidend vermogen bepalen.

Tip 3. Bepaal je onderscheidend vermogen.
Dat is anders zijn dan jouw concurrenten. Want door anders te zijn bied je jouw potentiële klant iets waar de rest niet over beschikt. Het hoeven niet eens hele grote verschillen te zijn. Werkt men in jouw branche alleen op basis van maatwerk, zou je bijv. kunnen overwegen om ook pakketprijzen aan te gaan bieden.

Tip 4. Weet voor wie u het doet.
Heb jij in kaart gebracht wat jouw product of dienst precies doet, dan kun je nu bepalen voor wie je dat precies doet. Spreek je momenteel ‘iedereen’ aan? Kijk dan wat voor klanten passen binnen jouw profiel. Oftewel, wie is de ideale klant voor jouw product?

Tip 5. Laat uniek ook echt uniek zijn.
Met elk koffiezetapparaat kun je koffie zetten. Maar met de Philips Senseo maak je makkelijker koffie dan met al die andere. Dat is een USP. Om de unieke voordelen van jouw product te ontdekken kun je dat voor jezelf omschrijven als: ‘anders dan mijn concurrent doen wij/bieden wij/kunnen wij/hebben wij…’

Het bepalen van een USP helpt dus heel doelgericht de toegevoegde waarde van jouw product te formuleren. Stem je hier de boodschap in jouw communicatie-uitingen op af, dan ben je onderscheidend en word je onweerstaanbaar voor jouw potentiële klant!