Wat is een goede website?

Wat is een goede website? Is dat een website die er mooi uit ziet? Een website die visueel minder aantrekkelijk is, maar wel doet wat het moet doen? Of een combinatie van beide? Zoveel websitebouwers, zoveel meningen. Iedereen heeft wel een mening over het invullen van een website. Bijvoorbeeld over de kleurstelling van buttons tot het lettertype op de homepage. Maar over één ding zijn alle websitebouwers het wel eens: een goede website moet technisch goed functioneren.

Hoe zorg je voor een technisch goede website?

  • Je website moet opgebouwd zijn uit schone code.
    Dit houdt in dat er geen overtollige code aanwezig moet zijn of foutief geschreven code. Wanneer de code van je website in orde is, word je beter geïndexeerd door de zoekmachines.
  • Je website dient volledig responsive te zijn.
    Met een responsive design is je website als een slimme 3-in-1 website goed te lezen op smartphones en tablets. Ook onderweg kunnen potientele klanten je website benaderen!
  • De klant moet centraal staan bij je website.
    Je maakt de website uiteindelijk voor de bezoeker, niet voor jezelf.
  • Zorg voor goed leesbare lettertypes voor alle schermen.
    Doe ook altijd browsertesten om er zeker van te zijn dat iedereen je website goed te zien krijgt.
  • Houd je website up-to-date.
    Pas regelmatig de content aan op je website, voer updates uit om de veiligheid te garanderen en geef jouw site eens een opfrisbeurt.

Ga mee me de nieuwe ontwikkelingen

Tot voor kort was een goede website alleen gevuld met items als home, over ons, diensten en contact. En wanneer de site online stond, keken veel mensen er niet meer naar om. Die tijden zijn nu veranderd. Een goede website behoeft voortdurend aandacht. Je moet mee met nieuwe ontwikkelingen om jouw site echt in te zetten als marketinginstrument.

Voor veel bedrijven is de website het primaire verkoopkanaal. Het is de manier om nieuwe klanten te werven en diezelfde klanten over de streep te trekken om bij jou iets af te nemen. Dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat jouw website dat ook voor elkaar krijgt. Dat kun je op verschillende manieren doen.

Een goede website bestaat in ieder geval uit de volgende vier aspecten:

  1. Een sterk en herkenbaar grafisch ontwerp
  2. Uitstekende techniek die de klantervaring ondersteunt
  3. Een praktisch en eenvoudig te beheren CMS (Content Management Systeem)
  4. Content die goed gevonden wordt

Een sterk en herkenbaar grafisch ontwerp

Veel bezoekers zullen binnenkomen op jouw homepage. Het is niet voor niets dat veel bedrijven ervoor kiezen om hier een spetterende pagina van te maken. In ieder geval is de kleurstelling hier erg belangrijk. Kies voor kleuren van je huisstijl, verwerk je logo op de homepage en maak gebruik van foto’s. Laat alle overbodige onderdelen weg, ook al vind je die misschien ‘leuk’. Verplaats je in de klant en bedenk wat de klant zou willen lezen of weten op de homepage. En belangrijk, wees uniek. Hoe unieker jouw site, hoe groter de kans dat een klant jouw bedrijf (en de site) herinnert.

Uitstekende techniek die de klantervaring ondersteunt

Jouw bezoekers zullen niet veel merken van de techniek aan de achterkant van de website, maar Google doet dit wel. Schone code is een vereiste. Dit kan soms best een uitdaging zijn want een goede website is een site waarbij de vormgeving en techniek elkaar complementeren. En dan moet je ook nog eens denken aan de klantvriendelijkheid van je website.

Een praktisch en eenvoudig te beheren CMS

In het Content Management Systeem kun jijzelf de website aan de achterkant beheren. Maak nieuwe pagina’s in, actualiseer de content, voeg afbeeldingen toe etc. Een veel gekozen vorm bij het opleveren van een website is een eenvoudig CMS waar jij als klant gemakkelijk snel iets aan kunt passen, terwijl de beheerder de meest technische elementen zelf beheert. Bekende Content Management Systemen zijn WordPress, osCommerce en Magento. Dit zijn Open Source-systemen, waarbij het mogelijk is om zelf ook code te schrijven. Handig wanneer je een website op maat wilt.

Content die goed gevonden wordt

De content is erg belangrijk bij een goede website. Je kunt niet worden gevonden door de zoekmachines als je content niet in orde is. Uitgangspunt bij het schrijven van goede websiteteksten is de klant. De tijd dat je simpelweg een aantal zoekwoorden in de tekst schreef en dan een goede ranking behaalde, zijn voorbij. De klant staat op één met een goede, leesbare tekst.

Het is belangrijk om voortdurend te blijven innoveren. Jouw website is nooit af. Nieuwe technieken worden ontwikkeld, plug-ins krijgen updates en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. Je moet bedenken dat de huidige maatschappij is vergroeid met het internet. We brengen een groot deel van de dag op het internet door. Dan wil je als bedrijf natuurlijk wel goed voor de dag komen. Dat kan alleen als je continu mee blijft gaan met de ontwikkelingen. Alleen op die manier verandert jouw website in een echt verkoopkanaal. Een goede website is wellicht een investering, maar als je de goede keuzes maakt, betaalt jouw website dit dubbel en dwars uit.