Mijn webshop is af, en nu?

Veel van mijn klanten denken dat ze klaar zijn wanneer hun osCommerce of Magento webshop wordt opgeleverd. Maar eigenlijk is dat pas het begin. Vanaf het moment dat de webshop online gaat, begint het echte werk. Je moet er namelijk voor gaan zorgen dat er een klantenstroom op gang komt, die ervoor zal zorgen dat het aantal bestellingen gaat toenemen. Om je een beetje op weg te helpen zal ik in dit artikel een aantal mogelijkheden noemen die helpen bij het trekken van meer bezoekers en het verhogen van de conversie. Conversie betekent van een bezoeker in jouw webwinkel, een klant maken die tot aankoop over gaat.

Meer bezoekers voor jouw webshop

De meest traditionele manier van promotie is offline promotie. Denk hierbij aan het plaatsen van advertenties in kranten, het uitdelen van brochures of het verspreiden van visitekaartjes. Offline promotie is vaak effectief, maar een groot nadeel zijn de hoge kosten. Het plaatsen van een advertentie kost geld en de gemaakte kosten moeten eerst terugverdiend worden, voordat de promotie rendabel wordt.

Een steeds populair wordende manier van promotie is online promotie. Met weinig geld kan een groot publiek bereikt worden. En hoe meer mensen in aanraking komen met jouw webshop, hoe groter de kans dat het aantal verkopen zal stijgen. Online promotie is vandaag de dag onmisbaar voor jouw osCommerce of Magento webshop.

Deze vorm van promotie bestaat uit 3 delen:

1. Natuurlijke zoekresultaten
De natuurlijke zoekresultaten zijn de resultaten die je op een organische wijze bereikt. Het is belangrijk om goed te scoren in de zoekmachines. Veel internetgebruikers kijken namelijk niet verder dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Een hoge positie in de zoekmachines bereikt je met SEO (Search Engine Optimization), een gratis vorm van promotie. Een aantal aandachtspunten bij SEO zijn:

  • Unieke content op elke pagina, met gebruik van H1- & H2-tags, Metadescriptions, keywords en titels.
  • Een webshop met een goede technische structuur
  • Een goede linkstructuur van zowel interne als externe links.

Bij SEO is het van belang dat je voortdurend blijft vernieuwen. De zoekmachines kijken namelijk naar relevante content bij een bepaald onderwerp. SEO is weliswaar gratis, maar vaak ook erg tijdrovend. Zeker omdat de optimalisatie voortdurend bijgehouden dient te worden. Maar als je de nodige tijd in de optimalisatie steekt, zul je hoger scoren in de zoekmachines en hiervan de vruchten plukken via hogere bezoekersaantallen en een betere conversie.

2. Google AdWords / Betaalde advertenties
Een veelgebruikte manier van online promotie is de inzet van betaalde advertenties. Via bijvoorbeeld Google AdWords kun je advertentietegoed inkopen voor jouw promotie. Vervolgens krijgt een internetgebruiker die op voor je relevante zoektermen zoekt, automatisch jouw advertentie te zien. Het voordeel van Google AdWords is dat je pas betaalt voor de advertentie, wanneer een internetgebruiker op jouw advertentie klikt. Een nadeel is dat het overduidelijk is dat jouw advertentie een vorm van reclame is. Naast Google AdWords kun je ook betaald adverteren via Marktplaats, rechtstreeks via relevante websites of middels afilliate sites.

3. Overige mogelijkheden voor online promotie
Online promotie is een ontzettend brede vorm van promotie. Het is belangrijk dat je jouw doelgroep op de juiste manier benaderd, zodat je de best mogelijke resultaten behaalt. Ik zal hieronder nog een aantal mogelijkheden kort behandelen:

  • E-mailmarketing
    Via de mail promoot je jouw producten. In de vorm van advertenties of via een nieuwsbrief.
  • Blog
    Middels een blog kun je zich profileren als expert op jouw vakgebied. Daarnaast is het een handig instrument om hoger in de zoekmachines te komen. Wel is het belangrijk om de blog actueel te houden.
  • Social Media
    Social Media kunnen perfect ingezet worden als marketinginstrument. Via Facebook, Twitter en LinkedIn kun je op een relatief eenvoudige wijze een groot publiek bereiken. Zorg voor relevante en actuele content en ontwikkel je eigen community.
  • YouTube
    Het online videokanaal YouTube is bij uitstek geschikt voor productvideo´s. Laat je klanten zien wat de producten in jouw osCommerce webshop inhouden. Op deze manier maken klanten al kennis met de producten en je webwinkel en zijn ze eerder geneigd om bij u het product aan te schaffen.
  • Landingspagina´s
    Landingspagina´s bieden de mogelijkheid om zoekmachines te lokken. Via deze pagina´s kun je een productcategorie beschrijven en van daaruit linken naar de producten. Een populaire manier van promotie wanneer je een grote webshop beheert.

Het doel zijn bezoekers

Online en offline promotie moeten niet los van elkaar worden gezien, ze zijn in feite complementair. Online promotie is weliswaar effectief, maar prijzig. Online promotie is tijdrovend, maar goedkoop. Het is belangrijk om de juiste balans hierin te vinden, waarbij jouw doelgroep een grote rol speelt. Een jong publiek kan prima online benaderd worden, maar bij een wat oudere doelgroep is offline promotie wellicht beter geschikt. In beide gevallen is het van belang dat je er de nodige aandacht aan besteedt. Het doel is altijd het trekken van meer bezoekers.

Hogere conversie

Wanneer de bezoekers jouw webshop weten te vinden wordt de conversie belangrijk. Oftewel, het aantal bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot koop. Een aantal aspecten die van belang zijn bij het bereiken van een hoge conversie:

Toon uw sterke punten
Laat uw klanten duidelijk zien wat je sterke punten zijn.

Betrouwbaarheid van uw webshop
Internetgebruikers kopen alleen in webshops die betrouwbaar ogen. Je verhoogt de betrouwbaarheid van jouw osCommerce of Magento webshop door te zorgen voor een heldere structuur, duidelijke teksten zonder spelfouten, informatie over het bestelproces en de verzending etc. Daarnaast is het plaatsen van contactgegevens ontzettend belangrijk. Een klant wil namelijk weten waar hij terecht kan voor vragen.

Relevantie en interesse
Is de klant eenmaal binnengehaald, dan is het belangrijk dat hij ook overgaat tot koop. Zorg er dus voor dat de webshop er interessant uitziet en dat de juiste producten worden aangeboden. Plaats bij ieder artikel diverse foto´s of trek de aandacht met interessante nieuwsartikelen en promoties.

Gebruiksvriendelijkheid
Bij het ontwikkelen van een webshop is de gebruiksvriendelijkheid van groot belang. Een klant wil zo snel mogelijk een bestelling kunnen plaatsen. Zorg voor een eenvoudig en helder bestelproces waarbij de klant zo min mogelijk moeite hoeft te doen. Laat jouw webshop testen en pas zonodig de structuur van jouw osCommerce of Magento webshop aan.

Afrekenen
Het komt online vaak voor dat een klant een bepaald product wel in zijn winkelwagentje heeft geplaatst, maar vervolgens niet overgaat tot het afrekenen van het product. Het kan zijn dat de klant het product niet meer nodig heeft, maar het kan ook zijn dat het afrekenproces te ingewikkeld is of dat de gewenste betaalmethoden niet aanwezig zijn. Faciliteer de klant zoveel mogelijk bij het afrekenen. Zorg voor de meestgebruikte online betaalmethoden, zoals iDEAL, Creditcard, PayPal etc. Zorg er tevens voor dat het afrekenproces overzichtelijk en snel is.

Wil je weten wat ik voor je kan betekenen op het gebied van promotie en conversie? Wil je ook meer bezoekers voor uw osCommerce of Magento webshop en meer bestellingen? Neem vrijblijvend contact op en ik zal in kaart brengen wat ik voor je kan betekenen. Vervolgens beslis je zelf of je gebruik wilt maken van mijn diensten.